Här informerar vi om pågående driftstörningar.

På sidan https://status.kunder.support kan ni se tillgängligheten för alla våra tjänster. Där kan ni också se vårt schema för planerat underhåll.

Driftstörningar ronin2 (Löst)
Problem med mailservern ronin2 (Löst)
Driftstörning https://min.email (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande Server - ronin2 General Hosting
  • Löst.

     

    Detta gäller endast e-posttjänsten som gratis följer med registrering av domännamn.

     

    Vi har för nuvarande driftstörningar på webmailklienten https://min.email. Det går inte att skicka e-post från denna.

    Vi hänvisar därför till den ordinarie webmailklienten https://ronin2.etableraweb.com/webmail.

     

  • Datum - 2022-10-19 19:59
  • Senast Uppdaterad - 2022-10-19 20:23
Driftstörningar domän- och DynDNS administration (Löst)
  • Prioritet - Hög
  • Gällande Övrigt - Domänadministration och DynDNS administration
  • Nu börjar Enom DNS att fungera. Det går dock inte att ändra i DNS ännu, Enom har stoppat det tills dess de identifierat grundorsaken.


    Äntligen kommer lite ärlig information från Enom. Dom medger nu att det är problem med DNS och att de felsöker. Följ gärna https://enomstatus.com


    Enom påstår som sagt att allt är i sin ordning nu, men det är det inte. Inte någon av våra kunders domäner som använder Enom DNS fungerar. På Twitter går det också att de hur många som är drabbade och hur frustrerade de är.

    Vi kan emellertid hjälpa våra kunder genom använda våra egna namnservrar istället. Kontakta Kundtjänst så hjälper vi er.


    Vi kommer nu åt DNS inställningarna som finns på enom. Det betyder att vi kan överföra dem till vår DNS i de fall ni vill peka om er domän.

    Enoms problem med sin DNS tror vi blir långvarigt.


    Äntligen lite goda nyheter. Vi kan nu administrera domäner från Enom vilket betyder att vi kan peka om dem till andra namnservrar. Vi har nu skapat en egen DynDNS tjänst som ni få kan använda. Ni behöver då skapa alla inställningar från scratch igen. Enom DNS fungerar fortfarande inte, och vi misstänker att det blir långvarigt.


    Enom uppger nu att alla system fungerar som de skall. Så är inte fallet. Fortfarande fungerar inte deras DNS och vi kan fortfarande inte heller administrera domäner, t.ex. peka om dem mot andra namnservrar.


    Enom har fortfarande inte löst problemet. De ger nu ingen information om när de räknar med att det är löst.

    Enom informerar löpande på https://enomstatus.com


    Klockan har passerat 21 och fortfarande inte löst. Enom meddelar nu att de arbetar med problemet och räknar med att det är åtgärdat inom några timmar. Vi kan se en viss progress, men fortfarande fungerar inte deras DNS.


    Vi har felanmält ett antal domäner till Enom. De säger att de kommer att hantera dem individuellt.


    Har ni DynDNS tjänsten och er domän pekar mot dns*.name-services.com, om ni vill kan ni istället använda våra namnservrar. Kontakta Kundtjänst om ni önskar det.

    Ni kan kontrollera vilka namnservrar er domän använder genom vår whois tjänst, https://whois.registrera-doman.se/


    Ny information från Enom. De räknar med att det skall vara åtgärdat 21:00 svensk tid.


    Enligt Enom's senaste statusuppdatering skall alla system vara tillgängliga kl 18:00 svensk tid. Med tanke på att de just nu visar att i princip alla system fortfarande är nere är det tveksamt att detta håller.


    Vår underleverantör Enom genomför en större datacentermigrering som drar ut på tiden. Påverkan just nu är

    • Domäner registrerade för mer är 5 år sedan kan inte administreras. Detta gäller inte .se och .nu domäner som är opåverkade.
    • DNS för ovanstående domäner kan inte administreras.
    • Det har kommit in rapporter att e-post inte fungerar för ovanstående domäner som använder namnservrar dns*.name-services.com. Domännamn som använder våra namnservrar är opåverkade.
    • Den separata DynDNS tjänsten påverkas på samma sätt.

     

    Leverantören informerar löpande på https://enomstatus.com

     

  • Datum - 2022-01-16 00:00
  • Senast Uppdaterad - 2022-01-18 20:11
Flytt av konto.registrera-doman.se (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Gällande Övrigt - DynDNS och Återförsäljar API
  • 2021-12-25 10:21 Arbetet har påbörjats och just nu är inte portalen konto.registrera-doman.se tillgänglig. API för återförsäljare fungerar, men störningar kommer att uppstå.


    Under mellandagarna planerar vi att flytta konto.registrera-doman.se.

    Detta kommer att påverkar DynDNS API och återförsäljar API. Dessa kommer inte vara tillgänglig från tid till annan under denna period.

     

  • Datum - 2021-12-24 10:14 - 2022-01-06 10:40
  • Senast Uppdaterad - 2021-12-25 10:24
Servern mib undehållsarbete (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande Server - mib
  • Vi håller nu på med tillsammans med personal i datacentret att undersöka servern mib.etableraweb.com. Vi har fått några varningar i våra logfiler att det kan vara fel på en minnesmodul.

    Vi undersöker som sagt detta nu och det kan orsaka en del störningar när serverna kommer att startas om.

     

  • Datum - 2021-11-04 19:23 - 2021-11-04 19:38
  • Senast Uppdaterad - 2021-11-04 19:25
cPanel har problem med SSL certifikat (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande Server - mib
  • Uppdatering. Vår server ronin2.etableraweb.com behöver uppdateras pga LE certifikatet. För användare med webbhotell och e-post påverkas inte dessa av LE problemet, men vi får problem av andra orsaker vilket kräver en uppdatering av servern.

    Detta kommer att ske under söndagen den 3/10 och ronin2.etableraweb.com kommer att vara otillgänglig kortare perioder, typ 5-10 minuter.

     


    cPanel verkar ha löst detta och vi drabbades inte av det. Stänger denna.

     


    SSL utgivaren Lets Encrypt genomförde idag en sedan flera år kommunicerad och planerad förändring. cPanel har tyvärr inte agerat på denna förändring och det är nu stora störningar på hemsidor i hela världen som använder cPanel och Lets Encrypt. Det är främst e-post som drabbas, det blir svårt att hämta e-post eftersom e-postklienten kommer att hävda certifikatfel. En workaround är att använda webmail till det är löst.

    Vi använder inte Lets Encrypt på våra cPanel servrar och har ännu inte sett några störningar. Vi har inte fått några problem inrapporterade.

    Vi använder Lets Encrypt på våra andra plattformar än cPanel. Dessa verkar inte vara påverkade av denna förändring.

    Ni kan följa progressen kring detta i cPanels forum.

    Vi håller nu noga koll på våra certifikat för att snabbt upptäcka eventuella problem.

     

     

  • Datum - 2021-09-30 21:55 - 2021-11-04 19:25
  • Senast Uppdaterad - 2021-10-03 10:04
WebbMotell miljön uppgraderas (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Gällande Server - ic.etableraweb.com
  • Under tosdagen den 23/9 kommer vi att uppdatera hela WebbMotell miljön. Vi kommer att uppgradera ISPConfig till senaste version.

    Detta kommer att innebära kortare störningar för både hemsidor och e-post. Vi räknar med avbrott på ca 5 minuter, vid 1-3 olika tillfällen under dagen.

     

  • Datum - 2021-09-23 11:12 - 2021-09-30 21:55
  • Senast Uppdaterad - 2021-09-23 11:16
Underhåll av återförsäljarplattformen (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Gällande Övrigt - konto.registrera-doman.se
  • Under torsdagen den 2/9 kommer vi att utföra underhållsarbete på återförsäljarplattformen.

    Den kommer under dagen inte vara tillgänglig till och från.

     

  • Datum - 2021-09-02 09:00 - 2021-09-02 17:45
  • Senast Uppdaterad - 2021-09-02 08:13
Driftstörningar på servern mib.etableraweb.com (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande Server - mib
  • Problemet är nu löst


    Problemet är eskalerat och det ser ut att vara ett problem med kärnan.


    Dessvärre ser problemet allvarligt ut. Vi kommer att behöva eskalera detta till några av våra leverantörer.

     


    Vi har driftstörningar på mib.etableraweb.com. 

    Vi arbetar just nu med att identifiera problemet.

    Det verkar bara vara hemsidor som inte fungerar, e-post verkar fungera som det skall.

     

  • Datum - 2021-07-01 20:12 - 2021-07-03 18:22
  • Senast Uppdaterad - 2021-07-01 21:10
Driftstörning i vårt svenska datacenter (Löst)
  • Prioritet - Kritisk
  • Problemet har identifierats och åtgärdats. Har ni fortfarande problem med er VPS, kontakta vår Kundtjänst.


    Driftstörning som påverkar VPS i svenska datacentret. Felsökning pågår.

     

  • Datum - 2020-08-30 19:00 - 2020-08-31 17:40
  • Senast Uppdaterad - 2020-08-30 21:25
Underhållsarbete min.email (Löst)
Servern bond är instabil (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Gällande Server - mib
  • Alla konton är ny flyttad till ny server


    Vi har nu påbörjat flytt av konton till ny server. Denna flytt kommer att ske pö om pö, det blir ingen big bang då allt flyttas. Följande gäller för den nya servern:

    Servernamn: mib.etableraweb.com
    IP: 95.217.108.49

    De allra flesta behöver inte göra någonting. De som behöver göra någonting är de som:

    1. Inte använder våra namnservrar, ns*.etableraweb.net, utan använder egna namnservrar. Så kan t.ex. vara fallet om ni också använder er av vår DynDNS tjänst.
    2. Ni som använder servernamnet bond.etableraweb.com för att skicka och/eller hämta e-post. Ändra detta i så fall till mib.etableraweb.com

    Under flytten kommer inga avbrott att ske. Båda servrarna är upp samtidigt så hemsidan kommer att ses hela tiden och mail kommer hela tiden fram, de bägge servrarna ser till att de kommer rätt.

    Vi räknar med att flytten tar 3-5 dagar. Vill ni påskynda flytt av ert eget konto, kontakta då vår kundtjänst.


    Vi kommer nu att sätta upp en helt ny server och föra över kundkonton till denna. Helst hade vi velat undvika detta så det kommer att innebära visa förändringar för en del kunder. Återkommer med information


    Servern är nu upp igen, men i instalbilt läge. Vi planerar att byta den under dagen. Vi återkommer med mer informtion lite senare.


    Servern bond har craschat. Vi arbetar med att få upp den igen. Just nu ligger vårt fokus på det, vi har i nuläget svårt att flytta konton till andra servrar, men vill ni det, anmäl det till kundtjänst.


    Vår plan A är att byta server och behålla befintliga diskar. På så sätt kommer inte tjänsterna att påverkas, förutom ett driftavbrott på ca 30 minuter. Just nu undersöker vi om detta är möjligt och om det är det kommer det att ske under nästa vecka.


    Servern har konstaterat hårdvarufel och måste bytas ut. När är ännu inte bestämt. Ni som har enbart e-postkonton kan vi flytta till en annan server så att ni inte drabbas av detta. Kontakta i så fall vår Kundtjänst.


    En serie av omstarter kommer nu att genomföras på servern.


    Servern bond visar signaler på instabilitet. Den låser sig från tid till annan och blir då inte tillgänglig.

    Vi undersöker nu detta med vårt datacenter, om det är något hårdvarufel på servern.

    Det finns möjlighet att flytta konton till en annan server. Om ni vill det, kontakta då vår kundtjänst.

     

  • Datum - 2020-03-18 11:55
  • Senast Uppdaterad - 2020-03-22 08:43
Server bond är nere (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande Server - mib
  • E-post verkar fungerar som det skall. Vi kommer dock att hålla en särskild bevakning av detta under natten.


    Serven är nu uppe, men det är problem för en del att skicka e-post. Vi undersöker det nu tillsammans med cPanel.


    Felet verkar allvarligt. Vi har beordrat personal till datahallen nu.


    Servern bond är för tillfället inte tillgänglig. Vi arbetar med att identifiera problemet.

     

  • Datum - 2020-02-18 21:41
  • Senast Uppdaterad - 2020-02-23 09:21
Driftstörning (Löst)
  • Prioritet - Kritisk
  • Gällande Server - mib
  • Åtgärdat nu.


    Vi har en driftstörning på servern bond.etableraweb.com. Felsökning pågår.

     

  • Datum - 2020-01-17 15:16
  • Senast Uppdaterad - 2020-01-17 15:27
Uppdatering av server bond.etableraweb.com (Löst)
  • Prioritet - Hög
  • Gällande Server - mib
  • Uppdateringen är nu klar. Följande problem återstår att lösa:

    • Installatron: Backup gjorda till "Annat Datacenter" går inte att återställa från. Vi har lagt ett ärende hos Installatron. Backuperna finns dock där, vi kan hämta dem, men de kan inte återställas från Installatron gränssnitt i cPanel. Löst

    Tack vare fantastisk support från cpanel kan vi återuppta uppdateringen av servern.


    Dessvärre har vi stött på problem och vi måste avsluta uppgraderingen och därmed skjuta fram den. Vi räknar med att återuppta arbetet med detta på måndag igen.

    Vi har nu störningar på ca 50 konton. Dessa visar fel hemsida, de visar en hemsida som säger att deras hemsida är flyttad. Vi jobbar med detta nu och räknar med att det är avhjälpt inom kort.


    Vi har nu påbörjat uppgradering av servern. Vissa störningar kan uppstå nu under resten av lördagen.


    IP adressen för bond.etableraweb.com kommer att bli: 95.217.89.53


    Helgen 2-3/11 kommer vi att  uppdatera servern bond.etableraweb.com.

    För de absolut flesta betyder detta ingen förändring.

    De som använder egen DNS måste emellertid uppdatera sina DNS inställningar.

    Vi kommer att kontakta dem som själva måste göra något. Hör ni inte något från oss, då behöver ni inte göra något.

    Det kommer att förekomma kortare driftstörningar under helgen, mer detaljerad information om dessa kommer att publiseras här.

     

  • Datum - 2019-11-02 11:33 - 2019-11-03 00:00
  • Senast Uppdaterad - 2019-11-10 09:33
Server nere (Löst)
  • Prioritet - Kritisk
  • Gällande Server - mib
  • Problemet verkar löst nu.


    Servern är tillbaka uppe nu, men med prestandaproblem. Servern är utsatt för mycket hög last.


    Servern bond.etableraweb.com är nere. Vi undersöker med datacentret vad som kan vara anledningen. Det kan vara dn DDOS attack.

     

  • Datum - 2019-06-04 21:29 - 2019-10-13 09:57
  • Senast Uppdaterad - 2019-10-13 09:55
Uppdatering av Kundportalen (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Gällande Övrigt - Kundportalen
  • Kundportalen kommer att uppdateras under påskhelgen. Det innebär att det kommer att gå att logga in till denna under denna tid.

     

  • Datum - 2019-04-19 05:00 - 2019-04-28 08:33
  • Senast Uppdaterad - 2019-03-20 17:09
Planerat underhåll .SE och .NU domäner (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Det svenska registriet IIS utför underhållsarbete. Detta påverkar .NU och .SE domäner.

    Följande tjänster kan påverkas:

    DNS: Påverkas inte
    Domänregistrering: Påverkas
    Transfer av domäner: Påverkas
    Ompekning av till nya namnservrar: Påverkas
    Förändra kontaktinformation för domäner: Påverkas
    API för återförsäljare: Påverkas
    Kundportalen: Påverkas inte
    WHOIS: Påverkas inte

    Inga andra tjänster berörs inte av detta underhållsfönster.

  • Datum - 2018-10-24 21:00 - 2018-10-25 02:00
  • Senast Uppdaterad - 2018-10-25 02:00
Planerat underhåll .SE och .NU domäner (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Det svenska registriet IIS utför underhållsarbete. Detta påverkar .NU och .SE domäner.

    Följande tjänster kan påverkas:

    DNS: Påverkas inte
    Domänregistrering: Påverkas
    Transfer av domäner: Påverkas
    Ompekning av till nya namnservrar: Påverkas
    Förändra kontaktinformation för domäner: Påverkas
    API för återförsäljare: Påverkas
    Kundportalen: Påverkas inte
    WHOIS: Påverkas inte

    Inga andra tjänster berörs inte av detta underhållsfönster.

  • Datum - 2018-10-10 21:00 - 2018-10-11 02:00
  • Senast Uppdaterad - 2018-10-11 02:00
Planerat underhåll .SE och .NU domäner (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Det svenska registriet IIS utför underhållsarbete. Detta påverkar .NU och .SE domäner.

    Följande tjänster kan påverkas:

    DNS: Påverkas inte
    Domänregistrering: Påverkas
    Transfer av domäner: Påverkas
    Ompekning av till nya namnservrar: Påverkas
    Förändra kontaktinformation för domäner: Påverkas
    API för återförsäljare: Påverkas
    Kundportalen: Påverkas inte
    WHOIS: Påverkas inte

    Inga andra tjänster berörs inte av detta underhållsfönster.

  • Datum - 2018-09-26 21:00 - 2018-09-27 02:00
  • Senast Uppdaterad - 2018-09-27 02:00
Planerat underhåll .SE och .NU domäner (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Gällande Övrigt - Domäner .se och .nu
  • Det svenska registriet IIS utför underhållsarbete. Detta påverkar .NU och .SE domäner.

    Följande tjänster kan påverkas:

    DNS: Påverkas inte
    Domänregistrering: Påverkas
    Transfer av domäner: Påverkas
    Ompekning av till nya namnservrar: Påverkas
    Förändra kontaktinformation för domäner: Påverkas
    API för återförsäljare: Påverkas
    Kundportalen: Påverkas inte
    WHOIS: Påverkas inte

    Inga andra tjänster berörs inte av detta underhållsfönster.


    Behöver ni akut göra någon ändring på er .se eller .nu domän, som t.ex. peka den mot andra namnservrar, kontakta då kundtjänst så löser vi det åt er.

     

  • Datum - 2018-09-15 11:04
  • Senast Uppdaterad - 2018-09-16 17:47
Planerat underhåll .SE och .NU domäner (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Det svenska registriet IIS utför underhållsarbete. Detta påverkar .NU och .SE domäner.

    Följande tjänster kan påverkas:

    DNS: Påverkas inte
    Domänregistrering: Påverkas
    Transfer av domäner: Påverkas
    Ompekning av till nya namnservrar: Påverkas
    Förändra kontaktinformation för domäner: Påverkas
    API för återförsäljare: Påverkas
    Kundportalen: Påverkas inte
    WHOIS: Påverkas inte

    Inga andra tjänster berörs inte av detta underhållsfönster.

  • Datum - 2018-09-04 17:27 - 2018-09-04 18:00
  • Senast Uppdaterad - 2018-09-05 13:10
Servern bond nere (Löst)
  • Prioritet - Kritisk
  • Gällande Server - mib
  • Ser ut som om servern är utsatt för en attack. Vi har tillsvidare stängt av inloggning med ssh. ftp fungerar som det skall.


    Servern är nu uppe. Vi arbetar emellertid med att identifiera vad som var problemet.


     

    Vi har fortfarande inte fått något besked från datacenterpersonalen varför servern inte är åtkomlig. Kan vara problem med nätet eller servern i sig.



    Vi arbetar med felsökning.

  • Datum - 2018-07-19 16:53 - 2018-09-15 08:38
  • Senast Uppdaterad - 2018-07-19 18:11
Planerat underhåll .SE och .NU domäner (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Det svenska registriet IIS utför underhållsarbete. Detta påverkar .NU och .SE domäner.

    Följande tjänster kan påverkas:

    DNS: Påverkas inte
    Domänregistrering: Påverkas
    Transfer av domäner: Påverkas
    Ompekning av till nya namnservrar: Påverkas
    Förändra kontaktinformation för domäner: Påverkas
    API för återförsäljare: Påverkas
    Kundportalen: Påverkas inte
    WHOIS: Påverkas inte

    Inga andra tjänster berörs inte av detta underhållsfönster.

  • Datum - 2018-06-08 16:27 - 2018-06-11 09:30
  • Senast Uppdaterad - 2018-06-11 09:30
Långsam server (Löst)
  • Prioritet - Hög
  • Servern fyeo är nu ersatt med en betydlig kraftfullare server.


    Vi har nu flyttat alla konton på fyeo och goldfinger till en ny server, bond.etableraweb.com. 

    Dess IP är 195.201.80.158

    Normalt sett behöver man som användare inte göra någonting alls. Enda undantaget är om man använder någon DNS tjänst som inte kommer från oss. Då behöver man uppdatera sin DNS med den nya IP adressen.

     


    Problemet med fyeo är nu löst. Det visade sig att problemet låg i virtualiseringsplattformen, långt utanför vår kontroll. Prestandan är återställd, men vi kommer under helgen att flytta all konton på fyeo till en kraftfullare server som vi nu byggt klart.

     


    Servern fyeo är oerhört högt belastad vilket gör att hemsidor laddar långsamt. Detta beror dels på att vissa hemsidor på servern tar mycket kapacitet, men framförallt på att servern fyeo inte är den bästa för webhosting. Samma gäller också goldfinger, fast den är inte lika lastad.

    Vi flyttade konton till dessa servrar när servern mi krashade. Det var bråttom. Vi håller på att bygger nya mycket kraftfulla servrar nu och när de är klara kommer konton på fyeo och goldfinger att flyttas över till dessa. Vi hoppas det sker under denna helg.

     

  • Datum - 2018-02-20 19:17 - 2018-07-19 16:53
  • Senast Uppdaterad - 2018-02-28 08:45
Servern mi down (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande Server - mi
  • Nu är alla konton återställda på nya servrar. Har ni problem, kontakta vår Servicedesk.


    Vi har nu kommit till konton som börjar på s.

    Vi återställer konton till två olika servrar:

    goldfinger.etableraweb.com: 195.201.16.114
    fyeo.etableraweb.com: 195.201.18.200

    Om man inte använder våra namnservrar, då behöver ni uppdatera den DNS ni använder med er nya IP adress. Vilken av dessa två det är för just ert konto kan ni just nu inte själv ta reda på. Kontakta därför Servicedesk om ni använder egna namnservrar så hjälper vi er där.

    Har ni använt mi.etableraweb.com för utgående resp. ingående mail, då behöver ni justera även det. Bäst är att använda mail.erdomän.se för både utgående och inkommande e-post, där erdomän.se är ert aktuella domännamn.


    Återläsning pågår nu för fullt. a-h är klara, domännamn som börjar med k och l pågår nu.



    Återläsning av konton har påbörjats. Konton a-h pågår nu.

    Konton flyttas till en ny server som heter goldfinger.etableraweb.com.


    Det är dessvärre så att servern är helt död.

    Vi har satt upp en ny server och kommer att påbörja återläsning från backup under eftermiddagen.

    Om det är något konto ni känner är extremt akut, lägg då ett ärende i Helpdesk så prioriterar vi det kontot.



    Problemet verkar allvarligt. Det kan vara så att vi behöver byta ut servern och läsa tillbaka konton från backup. Om så är fallet kommer detta att ta ca 48 timmar.



    Servern mi har gått ned. Vi undersöker just nu vad som kan vara problemet.

  • Datum - 2018-02-01 12:09 - 2018-02-20 19:21
  • Senast Uppdaterad - 2018-02-01 20:20
Problem med e-post (Löst)
  • Prioritet - Kritisk
  • Vi har haft problem med e-post under morgonen idag. Det har varit problem hos vår leverantör av säker e-post. Problemet är nu avhjälpt. Inga ingående mail har förlorats, de har bara köats upp och levereras nu. Vad gäller utgående mail har inte mail till Microsofts e-posttjänster kommit fram.

    Innan vi stänger incidenten kommer vi att övervaka att alla mail kommer fram, till alla konton.

  • Datum - 2017-10-06 11:12 - 2017-10-11 05:22
  • Senast Uppdaterad - 2017-10-06 11:15
Problem med .nu (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Gällande Övrigt - Domänadministration
  • Vi har problem med .nu domäner för tillfället. Det går inte att administrera dessa för tillfället, dvs det går inte att gör några ändringar på dessa.


  • Datum - 2017-08-02 09:16 - 2017-09-28 06:15
  • Senast Uppdaterad - 2017-08-02 09:17
Byte av server mi (Löst)
  • Prioritet - Hög
  • Gällande Server - mi
  • Vid flytten har det uppmärksammats att en del mysql databasanvändare har satt ett för enkelt lösenord. Lösenordet har då uppdaterats till ett säkrare. Iochmed det måste också de program som använder databasen, t.ex. WordPress, också uppdateras med det nya lösenordet. Det gör man i regel genom att ändra i en fil.

    Logga in till cpanel och ändra lösenordet för databasanvändaren till något nytt. Uppdatera sedan respektive fil i er hemkatalog så att ert program fungerar.

    Behöver ni hjälp anmäler ni det bara till Helpdesk.


    Flytt av användare har nu påbörjats.

    Ni som använder egna namnservrar måste själva uppdatera dessa med den nya IP adress:

     

    Ny IP Adress: 88.99.243.249

     

     


    Flyttern av användare har flyttats fram, kommer inte att ske ikväll. Vi återkommer med besked när det kommer att ske.


    Byte till ny server har påbörjats. Konton beräknas flyttas lördag kväll.


    Vi kommer att byta ut servern mi inom kort. Antagligen redan under helgen 6-7/5.

  • Datum - 2017-05-05 12:57 - 2017-08-02 09:16
  • Senast Uppdaterad - 2017-05-13 14:52
Uppdatering av säkerhetsskydd (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande Server - mi
  • Vi uppdaterar säkerhetsskydden på våra servrar. Hitintills har vi bara gjort det på servern mi.

    Detta kan påverka vissa hemsidor, framförallt hemsidor där man skickar in information, typ forum. Uppstår det problem för er, rapportera då det till Helpdesk så undersöker vi det. Vissa justeringar av inställningarna kommer att behöva göras.

    En annan funktion nu är att istället som vi gjorde tidigare, att hela IP adresser blockerades vid attacker, så visas nu istället en sida däe man får bevisa att man inte är en bot, dvs ett automatiskt program, och när man gjort det kommer man åt hemsidan igen. I princip alla attacker sker idag med bottar. 

  • Datum - 2017-04-23 07:05 - 2017-04-24 21:26
  • Senast Uppdaterad - 2017-04-23 07:10
Servern mi blockerad av Microsoft (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande Server - mi
  • UppdateringVi har nu en lösning på problemet. Vänligen kontakta kundtjänst.


     

    Uppdatering: Servern är fortfarande blockerad och någon återkoppling från Microsoft får vi inte. Det tyder på att försök till utskick fortskrider. Vi arbetar vidare med att identifiera vilket konto det är som Microsoft anser vara upphovet.

    För er som absolut behöver skicka mail till hotmail/live/outlook återstår just nu bara att skaffa en egen IP adress för sitt konto. Det kostar 228 kr/år. Vid intresse, kontakta vår kundtjänst.


    Servern mi har blivit blockerad för mail av Microsoft. Det innebär att det inte går att skicka mail till hotmail, outlook och live från denna server.


    Anledningen är att spam hat skickats från servern till hotmail adresser. Vi har inte identifierat vem som är den skyldige.

    Vi har begärt av Microsoft att häva spärren.

  • Datum - 2016-10-02 09:24 - 2017-04-23 07:10
  • Senast Uppdaterad - 2016-10-28 20:11
Servern de1 blockerad av hotmail (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Servern de1 har ännu en gång blivit blockerad av Microsoft. Det går inte att skicka mail till @hotmail, @outlook, @live från servern.

    Vi tror att vi hittat kontot som orsakat blocken av servern. Vi har nu begärt av Micsrosoft att lyfta blocken.

    Microsoft har lyft blocken. Det tar 12-24 timmar innan den slår igenom.

    Blocken från Microsoft är nu borttagen.



  • Datum - 2016-07-14 07:33
  • Senast Uppdaterad - 2016-07-15 09:52
Uppdatering av server de1 (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Flytten är nu klar.


     

    I samband med uppgraderingen installerar vi en nyare version av mySQL. Denna ställer högre krav på säkerhet och godtar inte svaga lösenord. Om er hemsida ger felutskrifter där det står att det inte går att koppla upp sig mot databasen, gör då följande:

    1. Logga in till cpanel.
    2. Tag bort den aktuella databasanvändare
    3. Återskapa databasanvändaren
    4. Ge databasanvändaren access till databasen
    5. Uppdatera konfigfiler på er webbplats med de nya uppgifterna.

    Gör inte detta nu. Vänta tills dess er hemsida visar att fel uppstår pga att det inte går att koppla upp sig mot databasen.  Behöver ni hjälp med att åtgärda detta kontaktar ni bara vår Kundtjänst genom att logga in till ert kundkonto, så hjälper vi er med det.

    Uppgraderingen av servern har påbörjats. Störningar för att hämta och skicka e-post kommer att förekomma från och med nu. Webbsidor kommer inte att påverkas.


     

    Den nya IP adressen är:

    138.201.20.107


     

    Servern de1.etableraweb.com behöver uppdateras med hårdvara. Vi kommer därför att istället byta ut den mot en ny server.

    Detta planerar vi att göra 13/5 kl 18:00 till 14/5 kl 21:00, dvs från fredag kväll till lördag kväll.

    Kunder som ligger på servern de1 behöver i regel inte göra någonting. Bara kunder som inte använder våra namnservrar behöver uppdatera sina namnservrar med den nya IP adressen. Vi kommer att publisera den nya IP adressen här när det blir aktuellt.

    Störningarna kommer att vara minimala, både vad gäller hemsida och vad gäller e-post. Hemsidan skall inte påverkas alls, flytten skall gå helt sömlöst. Vad gäller e-post kan det hända att e-post studsar under max 30 minuter. Era e-postklienter kan klaga på att certifikatet har ändrats när ni skall hämta och skicka e-post. Godkänn då bara det nya certifikatet så kommer det att fungera.

    Ni som har realtidskänsliga hemsidor, t.ex. handel där ni genomför transaktioner i realitid, ni bör stänga ned hemsidan under den här perioden. Ni riskerar annars att er databas kommer att sakna transaktioner. Om ni vill planera in ett kortare fönster för er hemsida, kontakta då Kundtjänst så ger vi en mer exakt tidpunkt för när just er hemsida flyttas.

     

  • Datum - 2016-05-13 18:00 - 2016-05-14 21:00
  • Senast Uppdaterad - 2016-05-14 10:00
Uppgradering av mySQL på servern mi (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande Server - mi
  • Uppgradering påbörjad.



    Vi kommer att upggradera mySQL från 5.5 till 5.6 på servern mi.etableraweb.com.

    Detta kommer inte att medföra några dirftstörningar.

  • Datum - 2016-05-07 06:00 - 2016-05-07 05:43
  • Senast Uppdaterad - 2016-05-07 04:42
Restore av data från cPanel (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande System - Alla cPanel servrar
  • Vi har problem med programvaran vi använder för att det skall vara möjligt att återställa data från backup direkt från cPanel.

    För tillfället har vi avaktiverat denna funktion. Behöver ni återställa data, kontakta Kundtjänst.

     

  • Datum - 2016-04-16 05:16
  • Senast Uppdaterad - 2016-04-16 17:32
E-postserver blockerad av Microsoft (Löst)
  • Prioritet - Hög
  • Microsoft har nu hävt blocken av våra IP adresser.

    Kunder som skickar stora mängder e-post måste emellertid framöver skaffa en egen IP adress att skicka sin e-post från. Kontakta vår Kundtjänst för mer information.


    Vi har temporärt ändrat IP adressen som servern skickar från. Det går nu att skicka till också hotmail et.al. Microsoft har ännu inte hävt blocken på den ordinarie IP adressen. Vissa kunder är fortfarande blockerade, det gäller kunder som skickar stora e-postlistor.

     


    Nu har det hänt igen. En av våra e-postservrar har blivit blockerad av Microsoft.

    Det gäller servern de1.etableraweb.com. Det går inte att skicka e-post till hotmail.com/outlook.com/live.se från denna server.

    Vi vet inte varför servern har blivit blockerad. Det brukar bero på att någon skickar e-post ett hotmail.com/outlook.com/live.se konto och mottagaren kategoriserar det som skräp. Det behövs inte många sådana klagomål för att resultera i att servern blir blockerad. Normalt sett meddelar Microsoft oss vem det är som har klagat och vi kan då identifiera vem det är som skickat brev som fått klagomål. I detta fall har vi inte fått det.

    Vi arbetar med Microsoft för att ta bort blockeringen. De har uppgivit att blocken kommer att tas bort, men det tar 24-48 timmar för det att slå igenom.

    Vi vill också med detta understryka vikten av att inte skicka mail till hotmail.com/outlook.com/live.se mottagare som inte vill få dessa. Skickar ni epostlistor MÅSTE ni få en bekräftelse med opt-in av mottagarna innan ni lägger till dem till er lista (avsnitt 6, https://registrera-doman.se/villkor.php ). Det betyder att ni måste få en explicit bekräftelse av mottagaren att de vill få breven, se https://www.spamhaus.org/faq/section/Marketing%2520FAQs för mer information om opt-in.

     

  • Datum - 2016-03-09 07:25
  • Senast Uppdaterad - 2016-03-09 14:50
Uppdatering av hemsida och kundportal (Löst)
  • Prioritet - Kritisk
  • Gällande Övrigt - Hemsida och kundportal
  • Vi kommer att uppdatera vår hemsida och vår kundportal. Detta sker under två dagar, den 15-16 Februari.

    Hemsidan och kundkportalen kommer från tid till annan under denna tid att vara helt otillgänglig. Det innebär bland annat att beställningar inte kan ske, administration av domäner kan inte ske.

    Servrar och webbhotell påverkas inte.

    Under detta arbete kommer vi att informera på http://status.ewn.se

     

  • Datum - 2016-02-15 06:00 - 2016-03-09 07:23
  • Senast Uppdaterad - 2016-02-14 18:45
Planerat underhåll .SE och .NU domäner (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Det svenska registriet IIS utför underhållsarbete. Detta påverkar .NU och .SE domäner.

    Följande tjänster kan påverkas:

    DNS: Påverkas inte
    Domänregistrering: Påverkas
    Transfer av domäner: Påverkas
    Ompekning av till nya namnservrar: Påverkas
    Förändra kontaktinformation för domäner: Påverkas
    API för återförsäljare: Påverkas
    Kundportalen: Påverkas inte
    WHOIS: Påverkas inte

    Inga andra tjänster berörs inte av detta underhållsfönster.

  • Datum - 2015-12-02 21:57 - 2015-12-03 03:00
  • Senast Uppdaterad - 2015-12-03 03:00
Planerat underhåll .SE och .NU domäner (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Det svenska registriet IIS utför underhållsarbete. Detta påverkar ALL domäner.

    Följande tjänster kan påverkas:

    DNS: Påverkas inte
    Domänregistrering: Påverkas
    Transfer av domäner: Påverkas
    Ompekning av till nya namnservrar: Påverkas
    Förändra kontaktinformation för domäner: Påverkas
    API för återförsäljare: Påverkas
    Kundportalen: Påverkas inte
    WHOIS: Påverkas inte

    Inga andra tjänster berörs inte av detta underhållsfönster.

  • Datum - 2015-11-25 21:57 - 2015-11-26 03:00
  • Senast Uppdaterad - 2015-11-26 03:00
Uppdatering av miljön för .SE och .NU tjänste (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande Server - ronin
  • Vi kommer under helgen att uppdatera miljön för de tjänster som ingår när man registrerar .SE och .NU domäner. De tjänster som påverkas är:

    • Vidarebefodring av URL
    • Vidarebefodring av E-post
    • Dynamisk DNS
    • Gratis E-postkonton

    Uppdateringen kommer att innebära vissa driftstörningar

    Information om större störningar uppstår ges på http://status.ewn.se.

  • Datum - 2015-11-13 20:00 - 2015-11-20 18:21
  • Senast Uppdaterad - 2015-11-13 08:53
Uppgradering av php från 5.4 till 5.5 samt up (Löst)
  • Prioritet - Hög
  • Gällande System - Webbhotell med cPanel
  • PHP 5.4 har nått "end of life" och vi uppgraderar samtliga servrar till PHP 5.5. Detta sker den 1/11 2015.

    Inför detta bör ni kontrollera att er hemsida stödjer PHP 5.5. Använder ni t.ex. WordPress, Joomla etc. med plugins behöver ni kontrollera att dessa stödjer PHP 5.5, även de plugins ni använder. Uppdaterar ni er hemsida med Installatron är detta i regel inte något problem då Installatron håller er programvara uppdaterad till senaste version.

    Om er hemsida absolut inte stödjer 5.5, då kan ni fortsätta att använda 5.4. Via cPanel kan ni ställa in andra versioner av PHP för er hemsida (5.2, 5.3, 5.4, 5.5 och 5.6). 5.5 är standard. Notera att 5.2 och 5.3 inte bör användas då de inte längre uppdateras med bland annat säkerhetspatchar. Ni använder dessa på egen risk.

    Läs mer om php "end of life" på http://php.net/eol.php. Där finns också guider för att migrera sin hemsida till en annan version av php. På sidan http://php.net/supported-versions.php ser ni vilka versioner som stöds för nuvarande och hur planerna framåt ser ut. Vi uppgraderar alltid php när eol har nåtts.

    Vi kommer också att uppgradera Apache från 2.2 till 2.4. Apache 2.4 har bättre prestanda än 2.2 och är därmed snabbare.

     

  • Datum - 2015-11-01 06:03 - 2015-11-01 20:05
  • Senast Uppdaterad - 2015-10-20 06:52
Flytt av e-post från Smart E-post (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Vi har påbörjat flytten av e-postkonton från Smart E-post till Enkel e-post.

    Alla konton skall vara flyttade förde 2015-11-31.

    Kunder som vill att flytten skall ske en speciell tidpunkt behöver kontakta Kundtjänst.

  • Datum - 2015-10-20 05:49 - 2015-11-20 18:22
  • Senast Uppdaterad - 2015-10-20 05:52
Planerat underhåll domänadministration (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Vi kommer att utföra planerat underhållsarbete på vår plattform som interagerar med olika registries runt om i världen. Detta påverkar alla toppdomäner, förutom .SE och .NU.

    Följande tjänster kan påverkas:

    DNS: Påverkas inte
    Förndringar i DNS: Påverkas
    Domänregistrering: Påverkas
    Transfer av domäner: Påverkas
    Ompekning av till nya namnservrar: Påverkas
    Förändra kontaktinformation för domäner: Påverkas
    API för återförsäljare: Påverkas
    Kundportalen: Påverkas inte
    WHOIS: Påverkas inte

    Alla andra tjänster berörs inte av detta underhållsfönster.

  • Datum - 2015-08-29 08:57 - 2015-08-29 13:00
  • Senast Uppdaterad - 2015-08-29 13:00
Planerat underhåll domänadministration (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Det svenska registriet IIS utför underhållsarbete. Detta påverkar .se och .nu domäner.

    Följande tjänster kan påverkas:

    DNS: Påverkas inte
    Domänregistrering: Påverkas
    Transfer av domäner: Påverkas
    Ompekning av till nya namnservrar: Påverkas
    Förändra kontaktinformation för domäner: Påverkas
    API för återförsäljare: Påverkas
    Kundportalen: Påverkas inte
    WHOIS: Påverkas inte

    Alla andra tjänster berörs inte av detta underhållsfönster.

  • Datum - 2015-04-23 11:39 - 2015-04-23 21:39
  • Senast Uppdaterad - 2015-04-18 11:50
Uppgradering till Hosted Exchange 2013 (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande Övrigt - Hosted Exchange
  • Vi kommer från och med 2015-03-02 att börja uppgradering/migrering av postlådor från Hosted Exchange 2010 till Hosted Exchange 2013. Detta innebär inte några störningar för användare, förutsatt att de använder en uppdaterad version av sin klient. Följande klienter stöds:

    - Outlook 2013
    - Outlook 2010 SP1 med November 2012 Cumulative Update (14.0.6126.5003)
    - Outlook 2007 SP3 med November 2012 Cumulative Update (12.0.6665.5003)
    - Outlook for Mac 2013
    - Outlook for Mac 2011
    - Entourage 2008 for Mac, Web Services Edition
    - Mac Mail 4 (Mac OS X 10.6)

    Mobila klienter som använder ActiveSync och EWS kräver ingen som helst åtgärd då inga servernamn förändras.

    Uppgraderingarna kommer göras nattetid (22:00-05:00).

    Den största förändringen är den webbaserade e-postklienten, Outlook Web App, som får fler och bättre funktioner. Det går nu att göra i princip allt via Outlook Web App som man kan göra i den “riktiga” Outlook på sin PC eller Mac. Använder ni Outlook, Entourage eller Mac Mail så kommer ni inte uppleva några förändringar i själva klienten. Samma gäller om ni synkroniserar er postlåda mot en telefon eller platta.

    Berörda kunder har fått en mer detaljerad guide på svenska och engelska och beskriver förfarandet samt vilka klienter som är stöds.

  • Datum - 2015-03-02 00:00 - 2015-03-08 06:54
  • Senast Uppdaterad - 2015-02-11 08:45
Uppgradering av php från 5.3 till 5.4 (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Gällande System - Alla webbservrar
  • PHP 5.3 är "end of life" och vi uppgraderar samtliga servrar till PHP 5.4. Detta sker den 30/12 2014.

    Inför detta bör ni kontrollera att er hemsida stödjer PHP 5.4. Använder ni t.ex. WordPress, Joomla etc. med plugins behöver ni kontrollera att dessa stödjer PHP 5.4, även de plugins ni använder.

    Om er hemsida absolut inte stödjer 5.4, då kan ni fortsätta att använda 5.3. Via cPanel kan ni ställa in andra versioner av PHP för er hemsida (5.2, 5.3, 5.4 och 5.5). 5.4 är standard. Notera att 5.2 och 5.3 inte bör användas då de inte längre uppdateras med bland annat säkerhetspatchar. Ni använder dessa på egen risk.

  • Datum - 2014-12-30 18:00 - 2014-12-30 14:17
  • Senast Uppdaterad - 2014-09-28 08:14
Problem med php (Löst)
  • Prioritet - Hög
  • Gällande Server - mi
  • Problemet är nu löst


    Vi ha problem med php på servern mi.etableraweb.com. Vi arbetar nu med cPanel  för att lösa problemet.

     

  • Datum - 2014-07-19 09:51
  • Senast Uppdaterad - 2014-07-19 10:09
Byte av server mi.etableraweb.com (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande Server - mi
  • Under nästa vecka, 21-27/7, kommer vi att byta ut servern mi.etableraweb.com. Samtliga konton på denna server kommer att flyttas till en ny server.

    Flytten sker helt transparent för de domäner som pekar på webbhotellets namnservrar, ns*.etableraweb.net. Domäner som pekar på andra namnservrar måste då uppdateras med den nya IP adressen som den nya servern har.

    Ny IP adress: 78.46.75.237

     

  • Datum - 2014-07-18 08:27 - 2014-07-23 08:25
  • Senast Uppdaterad - 2014-07-18 08:30
Byte av RAM (Löst)
  • Prioritet - Kritisk
  • Gällande Server - mi
  • Minnet är nu bytt.


    Vi planerar att byta minnet på server mi. Det kommer att innebära ett avbrott på 20-30 minuter under kvällen.

  • Datum - 2014-06-25 22:07
  • Senast Uppdaterad - 2014-06-25 22:24
mi startas om (Löst)
  • Prioritet - Kritisk
  • Gällande Server - mi
  • Servern mi håller på att startas om.

  • Datum - 2014-06-25 18:45
  • Senast Uppdaterad - 2014-06-25 18:49
Flytt till ny server (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Alla konton är nu flyttade.


    Alla konton som börjar med bokstäverna a-q har flyttats till den nya servern.


    Dessvärre måste alla konton flyttas om. Det innebär att flytten måste göras under dagen idag.


    För vissa konton har inte alla filer flyttats. Vi arbetar med det.


     

    Flytt av konton på servern de1 till ny server har påbörjats. Beräknas ta hela natten.

     

  • Datum - 2014-06-21 19:02
  • Senast Uppdaterad - 2014-06-22 18:38
Problem med mySQL (Löst)
  • Prioritet - Hög
  • Problemet är nu löst. Det berodde på att mySQL inte fick tillräckligt med minne för InnoDB att starta. Det är nu åtgärdat. Felet berodde inte på någon uppgradering av cPanel eller mySQL.


     

    Ni som har problem med RoundCube, använd tills vidare Horde istället. Denna fungerar.


     

    Vi har nu eskalerat till cPanel och tillsammans jobbar vi på detta. Problemet berör bland annat RoundCube som inte fungerar just nu.


     

    Vi har problem med MySQL på servrarna de1 och mi. Detta kan hänga ihop med en uppgradering av cPanel/WHM. Vi jobbar med problemet.

     

  • Datum - 2014-06-16 10:06
  • Senast Uppdaterad - 2014-06-16 11:14
Servern mi nere (Löst)
  • Prioritet - Hög
  • Gällande Server - mi
  • Servern är nu tillbaka.


     

    Servern mi är nere. Det drabbar webhosting kunder. Vi arbetar med problemet.

     

  • Datum - 2014-05-29 06:10
  • Senast Uppdaterad - 2014-05-29 08:04
Brand vid Datacenter (Löst)
  • Prioritet - Kritisk
  • Gällande Övrigt - Vissa VPS kunder
  • Uppdatering #6
    Alla VPSer är nu flyttade till ett nytt DC.


    Uppdatering #5
    Migreringen är inte klar. Det har inte gått att starta upp den tidigare virtuella miljön. Den har blivit korrupt i samband med att kraften gick ned. Man håller nu på att sätta upp en ny virtuell miljö med ny hårdvara.

    Detta fungerar inte för oss. Vi har därför valt att flytta alla virtuella servrar till ett annat datacenter. Vi håller just nu på med att migrera från de säkerhetskopior vi har. Vi räknar med att alla är migrerade under kvällen, dock får alla domäner ny IP adress vilket kan ta upp till 24 timmar att propagera klart.


     


    Uppdatering #4
    Alla virtuella servrar migreras nu till ett nytt system. Vi vet fortfarande inte när denna migrering är klar.


     

    Uppdatering #3
    Fortfarande har det inte varit möjligt att starta upp servrarna. Dessvärre vet vi ännu inte när problemet skall vara löst. 



    UPPDATERING #2
    De första VM kommer att startas nu. Vi räknar med att alla system kommer upp under kvällen. De första system startas upp inom någon timme.


     

    UPPDATERING #1

    Sedan 09:00 har brandkåren tillåtit tillträde till datahallarna. DC personal arbetar nu med att återställa kraften till datahallen.


     

    Ett av våra datacenters har berörts av en brand och inga förbindelser med detta datacenter fungerar inte. Detta inträffade 04:17 CEST. Branden berodde på ett åsknedslag.

    Detta drabbar vissa av våra VPS kunder, inte alla.

  • Datum - 2014-04-27 05:13 - 2014-04-29 21:30
  • Senast Uppdaterad - 2014-04-29 21:30
Problem med det svenska registriet (Löst)
  • Prioritet - Hög
  • Gällande Övrigt - Admin av .se och .nu domäner
  • Just nu har vi problem med att nå det svenska registriet IIS. Det påverkar följande:

    1. Registrering av .se och .nu domäner
    2. Förnyelse av .se och .nu domäner
    3. Flytt av .se och .nu domäner
    4. Ompekning till andra namnservrar för .se och .nu domäner
    5. Hämta auth kod för .se och .nu domäner.


    Vi har felanmält till det svenska registriet och återkommer när vi har fått besked från dem.

     

  • Datum - 2014-04-28 18:17 - 2014-04-29 11:30
  • Senast Uppdaterad - 2014-04-28 18:20
Byte av SSL certifikat (Löst)
  • Prioritet - Kritisk
  • Vi kommer att byta SSL certifikat på samtliga servrar för http, smtp, imap, pop och ftp.

    Vi gör detta för  säkerhets skull. Det är ytterst osannolikt att någon kopierat de privata nycklarna pga av "The Hearbeat OpenSLL" bug som tidigare rapporterades, men vi har beslutat att göra detta ändå.


     

    Kunder som använder SSL certifikat för egna webbplatser byts inte ut, det är något respektive webbplatsägare måste avgöra om det är nödvändigt.

     

  • Datum - 2014-04-04 20:00 - 2014-04-27 10:04
  • Senast Uppdaterad - 2014-04-09 05:43
Alla servrar åtgärdare för The Heartbleed Bug (Löst)
  • Prioritet - Kritisk
  • Samtliga våra servrar är patchade för OpenSSL buggen som fått namnet The Hearbleed Bug, http://heartbleed.com/ .

    Buggen har inneburit att SSL krypterad trafik har kunnats avlyssnas. Det har då t.ex. varit möjligt att snappa upp lösenord i http trafik, i mail trafik, i ssh trafik.

    Samtliga våra servrar, förutom vår kundserver där alla kunddata finns, har varit utsatta för denna bug. Vår kundserver har emellertid inte varit utsatt för denna bug då dess OS inte innehållit buggen (Obs, vi använder inte Windows heller för vår kundserver).

    Vi rekomenderar att ni ser över era lösenord rent generellt.

     



    En bugg i krypteringstekniken OpenSSL som används i miljontals webbservrar har orsakat ett stort säkerhetshål i en programvara som är avsedd att skydda känsliga uppgifter på internet.

     

    Buggen, som fått namnet The Heartbleed Bug, kan ha lett till att till exempel privata mejl som trotts vara säkert krypterade kunnat läsas. I princip har vem som helst som anslutit sig till en server med de drabbade versionerna av OpenSSL kunnat ta fram information i servrar som skulle varit skyddade.

    Buggen har upptäckts av forskare på Google och säkerhetsfirman Codenomicon.

     

    Buggen låter obehöriga tjuvlyssna på kommunikationer, stjäla data direkt ifrån program och användare och gör att obehöriga kan ge sig ut för att vara dem.

     

  • Datum - 2014-04-08 21:56
  • Senast Uppdaterad - 2014-04-08 22:39
Reboot mi.etableraweb.com (Löst)
  • Prioritet - Kritisk
  • Servern nu återstartad och tillbaka.



    Servern startas om.

  • Datum - 2014-04-08 22:23
  • Senast Uppdaterad - 2014-04-08 22:39
Problem med DynDNS vidarebefodring av e-post (Löst)
  • Prioritet - Hög
  • Gällande Server - vpsdummy-hz
  • Just nu har vi problem med vidarebefodring av e-post i de fall vidarebefodring sker genom tjänsten DynDNS.

    Problemet uppstår bara när tjänsten har köpts separat, inte när den ingår som standard med domänregistrering.

    Felet yttrar sig så att brev som skickas till en adress som skall vidarebefodras studsar tillbaka med meddelandet att e-postadressen inte är giltilg/inte hanteras.

    Felet är anmält till vår leverantör och de har i sin tur eskalerat det till sina seniora tekniker.

     

  • Datum - 2014-03-16 21:38 - 2014-04-09 05:42
  • Senast Uppdaterad - 2014-03-25 18:14
Information från Payson - Driftstörningar (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Gällande Övrigt - Betalning med kreditkort genom Payson
  • Nu är driftstörningarna åtgärdade och alla system är uppe och fungerar som normalt.



    Payson upplever just nu driftstörningar p.g.a. tekniska problem hos en av deras leverantörer. Störningarna påverkar i nuläget alla flöden dvs kort, direktbank och faktura. Problemet är lokaliserat och Payson jobbar tillsammans med sina samarbetspartner på en lösning.

    För att betala med Kreditkort, använd istället PayPal. Det går att betala med kreditkort genom PayPal utan att ha något konto hos dem.


  • Datum - 2014-03-09 19:47
  • Senast Uppdaterad - 2014-03-10 07:01
Uppgradering av SmartE-post (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Vi kommer att uppgrader SmartEpost under helgen.

    Under korta perioder kommer mailsystemet inte att vara tillgängligt.

  • Datum - 2014-03-08 07:38 - 2014-04-27 10:04
  • Senast Uppdaterad - 2014-03-08 07:41
problem med webbservrar (Löst)
  • Prioritet - Låg
  • Grundproblemer är identifierat och åtgärdat. Problemet låg i den säkerhetsprogramvara vi har för att skydda webbplatser mot hackning och attacker. En uppdatering av denna orsakade problemen.


     

    Problemet på ett flertal webbservrar, inte bara de1, har nu identifierats. Problemet var den programvara som skyddar hemsidor från attacker och hackning.

    Vi har infört en work-around som gör att alla hemsidor nu fungerar. Vi arbetar emellertid fortfarande med åtgärda grundorsaken till detta problem.

    Om er hemssida fortfarande inte visas korrekt, gör då en refresh av sidan med er webbläsare genom Ctrl F5.

  • Datum - 2014-02-26 13:31 - 2014-03-01 12:23
  • Senast Uppdaterad - 2014-03-05 08:18
Problem med vidarebefodring av URL med Chrome (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Gällande Övrigt - Vidarebefodring av URL
  • För närvarande finns det ett problem med Google Chrome som inte bearbetar information korrekt för URL Ramar med vårt system.

    Vi har för närvarande en dialog med Google för att få detta problem löst, dock kan vi inte säga när det kommer att vara löst.

    Tills detta är löst rekommenderar vi att ni använder URL Redirect istället för URL Frame.

    Problemet är aktuellet för alla generiska domäner, förutom .org. Dvs, .se samt övriga landsdomäner är inte drabbade.

  • Datum - 2013-08-01 07:43 - 2013-08-03 00:00
  • Senast Uppdaterad - 2013-08-04 18:42
Problem med registrar (Löst)
  • Prioritet - Medel
  • Gällande Övrigt - Administration av .com, .net, .info, .biz
  • Vi har problem med av våra underleverantörer för domäner. Detta innebär att det inte går att administrera vissa toppdomäner, bla följance

    .com
    .net
    .info
    .biz
    .cc

    Vi undersöker problemet med vår leverantör. Situationen har förbättrats, men fortfarande kan det gå långsamt att adminsitrera dessa domäner.

  • Datum - 2013-05-02 22:41 - 2013-05-09 15:52
  • Senast Uppdaterad - 2013-05-04 12:29